Att ta vänster

Varför säger man:
....på nåt vänster..
i vissa meningar för?

Varför vänster?

Sen har jag kommit på, efter ett antal resor inom Sverige, att ordet katig, ja det finns minnsann bara i östergötland??

O varför säger alla Gate opp o gate ner när de hör att jag pratar östgötska, sjukt jobbigt, jag har aldrig hört en östgöte säga så iaf...

O vem säger egentligen kludd? Det heter faktiskt gummigutta

O alla i Jönköping säger minsann klunsa om "sten-sax-påse" o när jag skulle ringa mina vänner hemma för att bekräfta att "vi" inte säger så så förnekar de det?? Är det alltså bara jag som aldrig har hört det förut? (Jag kanske har haft en av mina kända blackouter just vi alla de tillfällena, haha)


Kommentarer
Postat av: Gurgel

Östergötland = Norrköping därför har du inte hört Öschööötska på rikt!

Linköping är ju en mix-stad med alla studentjevlar så vi ungdjur har ju tyvärr tappat vårt modersmål... Tycker att det borde vara en obligatorisk 5p Ögötska A-C kurs på alla inbytesstudenter så vi behåller vårt kulturella-arv!


Vote Gurgel!

2007-11-15 @ 17:58:43
Postat av: liten

Gate opp å gate ner å glaane i chyltföntreena...

det va det första min moster försökte lära mig att säga när jag å mamma flytade upp från underbara smååland till norrköping när ja va fyra....

åååå jooo kludd

sjäälv veet ja inte vad för dialekt ja snackar.... typ smålänsösgötska blandat me typ SVENSKA :D

2007-11-15 @ 18:06:42
Postat av: Milla

Hej söt:D
Tyckte att de va urgulligt att du ringde i min sjukyra förrut, mår inte bättre än men ja håler tummarna!
kram

2007-11-15 @ 21:50:31
Postat av: em

haha klunsa, kludd.. MEN även katig existerar här med... (:

2007-11-16 @ 09:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0